Tussen online ‘social networks’ en je daadwerkelijke sociale leven bestaan enkele fundamentele verschillen. Paul Adams weet met deze bijzonder goede en uitgebreide presentatie de vinger precies op de zere plek(ken) te leggen.
(bekijk meer documenten van Paul Adams)
De onmogelijkheiden voor het aanbrengen van nuance of gradaties in vriendschappen op sociale netwerksites worden uitgebreid besproken. Veel open deuren maar door de duidelijke manier van uitleggen is dat niet storend.
Deze presentatie heeft een behoorlijke focus op Facebook. Echter, Paul Adams is Senior User Experience Researcher bij Google. Mogen we er dan van uitgaan dat Google bij het ontwerpen van een eigen online social network wél mogelijkheden gaat implementeren voor gradaties in vriendschappen?
Ik ben blij dat er aandacht is voor de privacy-issues die dit veroorzaakt, ondanks dat ‘t van Google komt. Hoop dat iedereen na het doorbladeren van deze presentatie serieus gaat nadenken over zijn online imago en welke informatie met wie wordt gedeeld.
4 thoughts on “Sociaal netwerk – online versus offline”
Inderdaad een erg goede presentatie. Laat zien dat in de ontwikkeling van Social Media nog erg veel ruimte ligt voor ‘personalisatie’ . toch denk ik dat we ons ook hier bewust moeten zijn van de effecten die vooropgezette modules waarin we ons leven moeten proppen. Want kan je bijvoorbeeld van tevoren bedenken wat voor een vriend een vriend is, en hoe beschrijf je de mix van gevoelens voor een persoon in een hokje? Wat wordt na ” friends” dan de categorie op facebook?
Ik denk dat het theoretisch dus goede opmerkingen zijn, maar practisch lastig uitvoerbaar is hier iets op te bedenken.
Bovendien: zijn discussies over wat vriendschap is niet van alle tijden?
@Chris Ja, da’s al zo oud als vriendschap zelf, lijkt me…
Die hokjes. Indelen/waarderen van connecties is op bv. Hyves en LinkedIn al beperkt mogelijk, er is dus een begin. Voor een realistische weergave van je vriendenkring moet je mensen echter in meerdere groepen kunnen indelen (de ‘mix van gevoelens’ – ‘strong ties’ vs ‘weak ties’), iets dat voor zover ik weet nog niet mogelijk is. Dat zorgt uiteindelijk voor overlap tussen groepen wat weer problemen met privacy-instellingen geeft. Technisch verhaal dus. Die overlap en hoe daar praktisch mee om te gaan wordt naar mijn idee ook een klein beetje onderbelicht. Het komt namelijk ook weer terug in de ‘target audiences’. Met deze groepen (familie, vrienden, collega’s, …), de ‘waardering’ van een vriendschap (goede ‘vriend’, tijdelijke ‘vriend’, ‘vage kennis’) én ‘target audiences’ (kan een groep zijn, een waarderingsniveau, een netwerk-wijd gedeelde interesse, …) heb je eigenlijk al drie niveaus waarop overlap mogelijk is.
Bovendien gaat hij in de hele presentatie (of ik heb iets gemist) volledig voorbij aan hoe dit samenvalt met de netwerken van mensen uit jouw netwerk. Het is goed mogelijk dat vrienden uit een bepaalde groep in jouw netwerk, vriendschappen onderhouden met mensen uit andere groepen in je netwerk. Ongeacht of je daarvan op de hoogte bent. Kan privacyconflicten veroorzaken, hoe regel je dat? Denk dat ik hier beter een keer een tekening bij kan maken om het te verduidelijken.
Bijkomend probleem is dat vriendschappen nooit statisch zijn, ze evolueren constant. En om dat allemaal bij te houden online lijkt me eerlijk gezegd een vrijwel onmogelijke opgave.
Daar heb je toch slimme technologie voor die bijhoudt welke online vrienden jij het meest spreekt, en waarover, waardoor je een soort kwaliteit-van-de-conversatie hebt, en een beetje software kan ook bijhouden welke vrienden van jou vrienden onderling contact hebben met weer andere vrienden. Vandaar de Friend-suggest in Facebook enzo. Dus, als je mensen minder vaak spreekt, horen ze in een andere groep thuis. Aan de lengte van een conversie kun je wel weer kwaliteit geven, blijkbaar is het wel een goede vriend, maar je spreekt hem gewoon weinig. Daarnaast kun je met verschillende keywords, pauzes tussen de conversaties (even niets meer te zeggen? pauze..) en dergelijk zien of iemand een goede vriend is of zomaar een kennis waar je heel even mee bijkletst. Kan dus best. Moet alleen gedaan worden.
@Annelies Er is een verschil tussen ‘goede vrienden’ online en offline. Online is het contact tussen mensen anders dan offline.
Begin maar bij je vrienden die niet lid zijn van een netwerksite. De tools waar je op doelt werken enkel online, als ik iemand op het terras of door de telefoon spreek wordt dat niet gemeten. Tenminste, niet zolang je geen telefoon met Android, Gmail, Latitude, Google Voice etc. gebruikt. Helaas is Google het enige bedrijf dat op die manier de hele mensheid in kaart gaat brengen. Creepy.
Het is nagenoeg onmogelijk om je IRL-sociale leven volledig na te bootsen online. Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik het gevoel krijg dat Paul A. met deze presentatie op een aantal punten vrij kort door de bocht gaat. Het onderzoek is interessant, maar een bedrijf als Google over ‘privacy’ zien spreken is eigenlijk lachwekkend. Ze weten waar je bent, met wie je omgaat, wat je leuk vind, lezen je e-mail etc. Er komt ongetwijfeld iets moois uit voort, de vraag is wie daar op zit te wachten.
Comments are closed.