— erwinpostma.nl/blog

Facebook in 2011: wat is nieuw?

Facebook deelt alles met iedereen - veranderingen 2011
Het jaar is nog jong maar we zijn de afgelopen weken overspoeld met nieuwe ontwikkelingen bij Facebook. Zo hebben Pages meer functionaliteit gekregen, krijgt de Like-button een upgrade, wordt FBML afgeschaft en wil Facebook je adres en telefoonnummer gaan delen. Een overzicht van de opvallendste veranderingen sinds het begin van dit jaar.

Pages

Facebook PageWellicht de meest zichtbare verandering: Page layout. Facebook voert ingrijpende veranderingen door bij pages. Dit zijn niet enkel cosmetische aanpassingen, ook de manieren waarop je interactie kunt hebben worden uitgebreider. Optisch lijkt een page meer op een normaal profiel, met recente foto’s bovenaan en de navigatie links (geen tabs meer). Je kunt nu uit naam van je page reacties plaatsen op een andere Page, een andere Page ‘liken’ en je krijgt notificaties wanneer iemand op jouw page reageert. Naast notificaties zijn ook de Post Insights nu real-time.

Facebook zet per 10 maart 2011 alle pages over naar de nieuwe layout. Kun je niet tot donderdag wachten, dan kun je via een speciale pagina je pages direct handmatig upgraden.

FBML wordt iframe

Het was al langer bekend, maar nu is het dan echt zover: vanaf 11 maart 2011 worden geen nieuwe FBML-apps toegelaten en kun je de Static-FBML-app niet langer toevoegen aan een page. Reeds in gebruik zijnde FBML-apps blijven voorlopig werken, ook blijft het voorlopig mogelijk wijzigingen aan te brengen in de bestaande Static FBML-boxen.

Like vs. Share

Like of Share?Facebook hanteert twee manieren om een link op je profiel te plaatsen: Like (‘thumbs up’) en Share (delen). Onlangs viel op dat een ‘Like’ er op diverse profielen uitzag als een ‘Share’: compleet met afbeelding, beknopte omschrijving en mogelijkheid om te reageren. Dat bleek toen nog een test, maar ik begrijp waar de aanpassing vandaan komt: content verspreiden met een share bleek soms tot 23x effectiever. Of de twee knoppen naast elkaar blijven bestaan is nog onduidelijk. Wel houdt dit in dat alles wat je ‘leuk vind’ breed wordt uitgemeten op je profiel.

Live Commenting

De eerder genoemde Insights zijn niet de enige real-time feature van Facebook, er kan nu ook live discussie worden gevoerd dankzij Live Commenting. Dit houdt in dat geplaatste comments dus onmiddelijk zichtbaar zijn voor anderen. Gezien de omvang van Facebook is dit, zeker technisch gezien, een indrukwekkende upgrade.

Beveiligde verbinding (https)

Inloggen op Facebook is nu iets veiliger dankzij een beveiligde verbinding. Met de berichtgeving rond bijvoorbeeld Firesheep is dit een prettige (en noodzakelijke) aanpassing. Helaas werken veel apps niet met de beveiligde verbinding en schakelen terug naar een ‘normale’ verbinding.

Privacy statement

Facebook is zijn privacy statement aan het herschrijven. Het moet eenvoudiger geformuleerd en beter leesbaar gemaakt. Omdat dit een work in progress is, ga ik er inhoudelijk nog niet op in.

Persoonlijke gegevens delen

De meest verontrustende mededeling dit jaar was het bericht dat Facebook het woonadres en telefoonnummer van gebruikers toegankelijk wilde maken voor derden. Een reactie van Facebook zelf bracht daar enige nuance in aan:

Despite some rumors, there’s no way for other websites to access a user’s address or phone number from Facebook. For people that may find this option useful in the future, we’re considering ways to let them share this information (for example to use an online shopping site without always having to re-type their address). People will always be in control of what Facebook information they share with apps and websites.

Feit blijft dat Facebook op het gebied van privacy een dubieuze reputatie heeft. Wanneer je zelf je telefoonnummer nooit hebt ingevuld, hebben ze dat wel bij je vrienden gestolen.

Update:

Interessante Apps

insto.re couponKwam nog wat apps tegen die best een succes kunnen worden. De eerste was PicBadges, waarmee je een ‘badge’ kunt toevoegen aan je profile picture. Gok dat veel bedrijven hier een mooie kans voor exposure in zien.
Een andere interessante app leek me insto.re. Deze probeert offline klanten (in de winkel) mobiel naar je Page op Facebook te lokken door ze direct te belonen voor een ‘Like’. De klant krijgt een digitale ‘coupon’ die direct inwisselbaar is bij de kassa.

Als ik nog iets gemist heb, hoor ik ‘t graag :)

0 comments
Submit comment